Podstawowe problemy ekonomii menedżerskiej – ze zbiorem testów i zadań

Niniejsze opracowanie jest efektem procesu dydaktycznego realizowanego na studiach drugiego stopnia kierunku Ekonomia. Ma na celu wprowadzenie w główne zagadnienia ekonomii menedżerskiej oraz umiejętności wykorzystania teorii w praktyce, w
postaci zbioru testów i zadań. Podręcznik ten stanowi punkt wyjścia do zrozumienia ekonomii menedżerskiej. Wykorzystuje teorię i metody działania mikroekonomii oraz innych nauk ekonomicznych w celu uzyskania przez przedsiębiorstwo optymalnych decyzji z punktu widzenia funkcji celu. Dzięki opracowaniu student powinien poznać metody i narzędzia analizy ekonomicznej, posiąść wiedzę o specyfice i uwarunkowaniach decyzji przedsiębiorstwa w warunkach niepewności. Efektem kształcenia w zakresie umiejętności powinna być umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizy zjawisk procesów ekonomicznych oraz umiejętność analizy przyczynowo-skutkowej, z kolei efektem uczenia się w zakresie kompetencji powinna być zdolność samodzielnego podejmowania
decyzji w zakresie problemów menedżerskich.

Układ podręcznika wynika z wymagań zawartych w standardach nauczania dla przedmiotu ekonomia menedżerska. Składa się z 8 rozdziałów, każdy z nich ma taki sam układ:
 podstawowe pojęcia, których wyjaśnienie pozwala zrozumieć zachodzące w ekonomii
zależności,
 test wielokrotnego wyboru, polegający na wyborze prawidłowej odpowiedzi spośród kilku wariantów odpowiedzi,
 test prawda/fałsz, który ma na celu sprawdzenie trafności podanych twierdzeń,
 test uzupełnień, polegający na wpisaniu brakujących słów do podanych zdań,
 zadania i pytania problemowe, które pozwalają w praktyce wykorzystać wiedzę zarysowaną w pierwszej części każdego z rozdziałów i pozwolą Czytelnikowi sprawdzenie stopnia opanowania materiału.
Odpowiedzi do pytań testowych oraz do wybranych zadań i pytań problemowych zawarte zostały na końcu opracowania.

Liczę, że przedłożony podręcznik zyska zainteresowanie studentów drugiego stopnia nauk ekonomicznych i towaroznawczych, oraz pozwoli skuteczniej i efektywniej przygotować się do przedmiotu ekonomia menedżerska. Podręcznik ten może być również pomocny dla osób, które chcą w praktyce zrozumieć otaczającą rzeczywistość i wykorzystać wiedzę w podejmowaniu decyzji ekonomicznych we własnych przedsiębiorstwach.

 

Spis treści

Przedmowa

Wykaz najważniejszych skrótów

okladka

 

1. Zagadnienia wstępne – problematyka podejmowania decyzji

2. Podstawowe metody i narzędzia analizy mikroekonomicznej wspomagające podejmowanie decyzji menedżerskich

3. Analiza kosztów – maksymalizacja zysków w przedsiębiorstwie

4. Struktury i koncepcje teoretyczne rynku a decyzje optymalizacyjne w przedsiębiorstwie

5. Decyzje produkcyjne i cenowe w przedsiębiorstwie – specjalne praktyki cenowe

6. Decyzje przedsiębiorstw w warunkach niepewności i ryzyka

7. Podstawy teorii gier – strategiczna analiza zysku

Wybrane odpowiedzi

Literatura