Konkurs Przedsiębiorstwo Społeczne Roku
Konkurs na Najlepsze Przedsiębiorstwo Społeczne Roku – III edycja
Ważnym dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej jest zrozumienie zasad, którymi rządzi rynek. Coraz częściej konsumenci deklarują chęć korzystania z produktów i usług oferowanych przez podmioty ekonomii społecznej. Żeby wykorzystać pojawiające się szanse przedsiębiorstwa społeczne powinny przedstawić wysokiej jakości ofertę.
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych organizuje Konkurs, który wyłoni firmy społeczne najlepiej przygotowane do konkurencji na wolnym rynku, jednocześnie wypracowujące istotny zysk społeczny.
Cel
Celem Konkursu jest wsparcie najbardziej przedsiębiorczych podmiotów ekonomii społecznej poprzez:
> promocję produktów i usług wysokiej jakości,
> promocję konkurencyjnych rozwiązań marketingowych,
> promocję innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych,
> promocję umiejętnego działania biznesowego dla realizacji celów społecznych.
Uczestnicy
Do Konkursu mogą zgłaszać się:
> organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) prowadzące działalność gospodarczą,
UWAGA: nie jest wystarczający zapis w statucie organizacji o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej!
UWAGA: do udziału w Konkursie nie będą przyjmowane podmioty prowadzące wyłącznie działalność odpłatną pożytku publicznego!
> organizacje pozarządowe (fundacje i stowarzyszenia) prowadzące zakład aktywności zawodowej na podstawie odrębnych właściwych przepisów prawa;
> spółdzielnie pracy, spółdzielnie inwalidów i niewidomych;
> spółdzielnie socjalne osób fizycznych oraz spółdzielnie socjalne osób prawnych;
> osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, prowadzące działalność gospodarczą;
> osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, prowadzące zakład aktywności zawodowej;
> spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie działają w celu osiągnięcia zyskuoraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Kategorie
Kategoria Przedsiębiorstwo Społeczne Roku
– zgłosić się mogą przedsiębiorstwa, które:
> w ostatnim zamkniętym roku obrotowym osiągnęły przychód z działalności gospodarczej na poziomieminimum 100 000 zł,
> działają od co najmniej 24 miesięcy.
Kategoria Pomysł na Rozwój
– zgłosić się mogą przedsiębiorstwa, które:
> działają od co najmniej 12 miesięcy,
> przedstawią konkretny pomysł na rozwój przedsiębiorstwa.
Nagrody w Konkursie
> finansowe
Zwycięzcy Konkursu otrzymają nagrody finansowe. Pula nagród wynosi 65 tys. zł.
> doradcze
Finaliści obu konkursowych kategorii będą mieli szanse powalczyć o Nagrodę Pracowników PwC Polska w formie doradztwa biznesowego.
> Nagroda Publiczności
Spośród przedsiębiorstw społecznych, które przejdą do finału Konkursu, Internauci wybiorą „Przedsiębiorstwo Społeczne Publiczności”. Nagroda Publiczności nie jest nagrodą finansową.
Zespół Ekspertów i Rada Konkursu
Zespół Ekspertów to dziesięcioosobowe grono specjalistów, którzy dokonują oceny zgłoszonych przedsięwzięć, biorąc pod uwagę kryteria społeczne i ekonomiczne w obszarze ekonomii społecznej. Listę członków Zespołu Ekspertów znajdą Państwo tu>
Radę Konkursu tworzą autorytety w obszarze ekonomii i działań społecznych. Informacje o członkach Rady Konkursu znajdą Państwo tu>
Kryteria oceny
Zespół Ekspertów i Rada Konkursu przy wyborze laureatów będą oceniać przede wszystkim:
> efektywność zarządzania,
> pomysł na produkt lub usługę,
> pomysł na promocję,
> innowacyjność działania,
> skuteczność w rozwiązywaniu problemów społecznych przy użyciu instrumentów ekonomicznych.
Przebieg Konkursu i terminy
I etap – ocena formalna wniosków
Sekretarz Konkursu (przedstawiciel organizatora) sprawdzi zgłoszenia pod kątem poprawności formalnej i kompletności dokumentów.
II etap – ocena merytoryczna wniosków
Zespół Ekspertów oceni według przyjętych kryteriów zgłoszone przedsięwzięcia, wyłoni grupę finalistów i zarekomenduje ją Radzie Konkursu.
III etap – Finał wybór laureatów
Rada Konkursu na podstawie ocen i rekomendacji ekspertów podejmie decyzje o przyznaniu nagród.
Rozstrzygnięcie Konkursu nastąpi w listopadzie 2013 roku.
Harmonogram Konkursu
TERMIN | ZADANIE |
26 marca – 8 maja | składanie aplikacji do Konkursu |
8 – 31 maja | ocena formalna nadesłanych zgłoszeń |
czerwiec – wrzesień | prace Zespołu Ekspertów: ocena formularzy i wizyty studyjne |
październik | ogłoszenie listy finalistów, spotkanie Rady Konkursu – wybór laureatów, przygotowanie internetowego plebiscytu na Nagrodę Publiczności |
22 listopada | uroczyste zakończenie Konkursu |
więcej na stronie konkursu