Podstawy wiedzy o rolnictwie i agrobiznesie – praca zbiorowa

Przy obecnym poziomie rozwoju techniczno – ekonomicznym i wysokiej konkurencji nie wystarczy być dobrym, ale trzeba starać się stać lepszym od pozostałych uczestników rynku. Prawdę tę, odnoszącą się również do szeroko rozumianego agrobiznesu, rozumie i z powodzeniem stosuje już wielu producentów rolniczych. W codziennej praktyce wykorzystują zdobytą wiedzę, zdając sobie jednak sprawę z konieczności stałego jej rozszerzania i pogłębiania. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w stale rosnącej liczbie szkół różnego stopnia, szkoleń, kursów czy specjalistycznych serwisów informacyjnych. Przekazywane są w nich informacje technologiczne i ekonomiczne, których zadaniem jest wspomóc decyzje zarządcze, finansowe oraz inwestycyjne, w celu podniesienia konkurencyjności prowadzonej działalności. Możliwości zdobycia niezbędnych informacji jest na tyle dużo, zwłaszcza od kiedy istnieje powszechny dostęp do internetu, że problemem staje się nie tyle dostęp do nich, co właściwe ich zrozumienie i przyswojenie.

Brakuje podręcznika, który omawiałby podstawowe elementy wiedzy oraz terminologię niezbędną do studiowania szczegółowych zagadnień z zakresu rolnictwa i agrobiznesu. Dlatego w pracy zebrano i uporządkowano te pojęcia, mając świadomość, że nie wyczerpują one problematyki poruszanej i wykorzystywanej często na zajęciach dydaktycznych wydziałów uniwersytetów oraz innych uczelni wyższych kształcących w zakresie rolnictwa i agrobiznesu. Użytkownikami tego podręcznika obok studentów z powodzeniem mogą być również wszyscy zainteresowani tymi zagadnieniami, na każdym praktycznie etapie edukacji czy praktyki gospodarczej.

Oprócz zdefiniowania podstawowych pojęć (rozdział pierwszy) takich jak: agrobiznes, rolnictwo, czy produkty rolnicze omówiono rozwój pojęć związanych z podstawowymi czynnikami produkcji, jakimi są ziemia, praca, kapitał i wiedza oraz cechy charakterystyczne tych czynników. Przedstawiono również specyfikę prowadzenia działalności rolniczej z podziałem na produkcję roślinną i zwierzęcą. Rozdział drugi zakończono omówieniem działalności inwestycyjnej, jako jednego ze sposobów zagospodarowania posiadanych zasobów, jak również czynnika niezbędnego do rozwoju i podnoszenia konkurencyjności.

W następnej kolejności, w rozdziale trzecim, dokonano przeglądu i ogólnej charakterystyki rodzajów podmiotów gospodarczych najczęściej występujących w agrobiznesie. Znalazły się wśród nich indywidualne i specjalistyczne gospodarstwa rolne, zarówno w ujęciu ogólnym, jak i zgodnie z metodologia stosowaną przez FADN, spółdzielnie rolnicze i przetwórstwa produktów rolnych, spółki i giełdy agrobiznesu, przedsiębiorstwa usługowe, jak również stowarzyszenia producentów rolnych i przemysłu przetwórczego.

Rozdział czwarty dotyczy przede wszystkim makroekonomicznego ujęcia rolnictwa i agrobiznesu. Zaprezentowano w nim, oprócz kierunków rozwoju i możliwości jego funkcjonowania w gospodarce, sposób przeprowadzania rachunku ekonomicznego oraz podstawowe problemy utrudniające rozwój rolnictwa.

Nawiązano również do kwestii związanych z zarządzaniem, które omówiono w rozdziale piątym. Oprócz zaprezentowania czterech podstawowych funkcji zarządzania (planowania, organizowania, motywowania i kontroli) sporo miejsca poświęcono tu poprawnej konstrukcji biznes planu, jako dokumentu niezbędnego do przygotowania przez wszystkich ubiegających się o zewnętrzne środki finansowe.

Całość zakończono wybranymi, podstawowymi zagadnieniami prawnymi, w ramach i na podstawie których mogą działać wszystkie podmioty zaliczane do rolnictwa i agrobiznesu w obecnej, polskiej rzeczywistości gospodarczej.

W podręczniku nie poruszono z pewnością wszystkich kwestii związanych z szeroko rozumianymi rolnictwem i agrobiznesem, stanowi on na tyle szerokie  i różnorodne kompendium wiedzy z omawianego zakresu, że może być nie tylko ciekawą lekturą, ale również cennym źródłem informacji dla wszystkich pragnących pogłębienia swojej wiedzy z zakresu rolnictwa i agrobiznesu.

Autorzy