Analiza FOR 9/2013: Dlaczego należy zwiększyć efektywność doradztwa zawodowego w polskich szkołach?

Skutecznie prowadzone zajęcia z doradztwa zawodowego motywują do nauki i mogą zapobiec nieprzemyślanym decyzjom dotyczącym dalszej ścieżki edukacji i kariery, co ma znaczenie przy dzisiejszym wysokim bezrobociu wśród ludzi młodych. W Wielkiej Brytanii potencjalne straty dla gospodarki spowodowane nieprzemyślanymi wyborami edukacji i zawodu zostały oszacowane na 200 milionów funtów rocznie.

Polski system edukacji, mimo odpowiednich przepisów, w praktyce kładzie za mały nacisk na prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego. Kraje, w których doradztwo zawodowe jest najbardziej rozwinięte, dają uczniom dużą elastyczność w doborze przedmiotów.

Ogromny problem polskiej gospodarki stanowi niedopasowanie wykształcenia młodych ludzi do potrzeb rynku pracy.

 

Zapraszam do przeczytania całej analizy na stronach Forum Obywatelskiego Rozwoju – czytaj całość